پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در شنبه 13 دی 1393
بازدید : 450
نویسنده : ساسان سلیمان پور

آب و زندگی:
آب براي تغذيه¬ی حيوانات و گياهان ضروري است. آب در علم و صنعت براي توليد بسياري از محصولات استفاده مي‌شود. آبراهه ‌ها براي انتقال مواد و دفع ضايعات بكار مي‌روند. همچنين آب واسطه‌اي خنك كننده، تميز كننده سرگرمي است.
احتمالاً هنگامي كه گازها از آتشفشانها خارج مي‌شوند، آب بر روي اين سياره از اين گازها منشأ گرفته است.
جوّ زمين اين آب را به دام انداخته و بطور مداوم در طي زمان آنرا بازيافت كرده تا به چيزي كه امروزه چرخه¬ی آب ناميده مي‌شود، تبديل شده است. آب تبخير مي‌شود و ابرها را شكل مي‌دهد. ابرها باران و برف را بوجود آورده و آنها نيز در رودخانه‌ها، درياچه‌ها، مخازن زيرزميني و اقيانوسها كه منبع تبخير بيشتر هستند جمع مي‌شوند.
چرخه¬ی‌ آب نيروي پيشبرنده¬ی اصلي روي سياره¬ی ما است. آب در حركت مداوم است و به جو رفته (تبخير) تا اقيانوسها، درياچه‌ها، رودخانه‌ها و نهرها را بوجود مي‌آورد. وقتي جو نتوانند بيشتر از اين رطوبت ابرها را تأمين كند. باران، برف، تگرگ يا رگبار خواهيم داشت. آب طي ساز و کاري خاص در اثر آب شدن برفي كه طي ماههاي زمستان جمع شده است به زهكشي مي‌شود. اين آب بر روي سطح زمين جاري شده و نهايتاً بصورت آب زيرزميني به درون زمين نفوذ مي‌كند.
چرخه¬ی آب يا چرخه¬ی هيدرولوژي، نيروي پيش برنده¬ی اصلي است. آب براي حيات هركسي اهميت دارد. درنگاه اول آب اطراف ما وجود دارد. اما ما به اهميت آن پي نمي‌بريم. آيا ما بدون آب و غذا مي‌توانيم زنده بمانيم. معمولاً از اينكه مي‌شنویم انسان بدون غذا بيشتر زنده مي‌ماند تا بدون آب مبهوت مي‌شویم. انسان تنها مي‌تواند تا 3 روز بدون آب زنده بماند. بعد از اين زمان كليه‌ها بيشتر از آن كار نمي‌كنند و نمي‌توانند ضايعات بدن را دفع كنند. بدن ما به آب تميز و تازه نياز دارد تا زنده بماند. آب آلوده يا شور به بدن ما كمك نخواهد كرد.
آب در طبیعت طی چرخه ای در حرکت است. به طور کلی آب از سطح زمین تبخیر شده و در جو، ابر را تشکیل می دهد. این ابر می تواند در صورتی که شرایط مساعدی فراهم شود سبب بارش برف یا باران گردد.
آیا می دانید بخشی از آب شربی که از منابع آب زیرزمینی استخراج شده و شما می نوشید، هزاران سال طول کشیده است تا در زیر زمین شکل بگیرد؟
حتماً با خود می گویی چگونه؟

 

 

 

 

 

 

            

 

 

چرخه آب

 

 

 

 

 




:: برچسب‌ها: چرخه آب " کمبود آب " عکس ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: